YHOBBIES

מסרק שנהב (שן פיל) עם כתובת הרשומה בכתב הפרוטו-כנעני מתל לכיש (3.5 ס”מ). יש המייחסים כתובת זו לכתובת כישוף לגירושם של כינים. המסרק התגלה במילוי ולא בשכבה ארכיאולוגית ברורה. כנראה מהמאה ה-17 או ה-16 לפני הספירה. תקופת הברונזה (Bronze) התיכונה 2

Site item id

14106

Collection name
IAA (Israel Antiquities Authority)
Item period
Middle Bronze Age II
Items discovered in official excavations

מסרק (כ-3.5 ס"מ) עם כתובת מתל לכיש הרשומה בכתב פרוטו-כנעני. כנראה מהמאה ה-17 לפני הספירה. תקופת הברונזה (Bronze) התיכונה 2. הכתובת נתגלתה באדמת מילוי-שפך כך שלא ניתן לתארך את החפץ בהתאם לממצא הארכיאולוגי הסמוך לו.

לפי קריאה שהוצעה על ידי ד"ר דניאל ווינשטוב מאוניברסיטת בן גוריון נרשם בכתובת:  "יתש חט ז לקמל (כינים) שער וזקת (זקן)". לפי הצעה זו משמעות הכתובת היא משפט כישוף שנועד לסלק כינים משיער הראש והזקן. מאידך, מיעוט הכתובות מהתקופה (או סמוך לה) וצורת האותיות השונה מזו של כתובות פרוטו כנעניות אחרות (שגם לגבי פירושן קיימת מחלוקת) ואפילו כיוון הקריאה, מעמידים קריאה זו בספק.

השוואה של צורת האותיות בכתובת זו לצורת האותיות הפרוטו-כנעניות שפורסמה קודם לכן בפירסומים מדעיים אחרים שונים, על בסיס כתובות אחרות שהתגלו בארץ ישראל (בכלל זה בתל לכיש) מצביעה על קריאה שונה לחלוטין מזו שהוצעה (ראה צילום 2).